Forlaget Columbus

Økonomiens kernestof

Opgave 1: Maslows behovspyramide: Bør den justeres?

Figur A. Den omvendte behovspyramide
  1. Lav en undersøgelse i klassen – gerne med anonyme besvarelser af et spørgeskema – hvor I spørger om følgende:
    • Hvor vil du placere dig selv i Maslows behovspyramide?
    • Synes du, at rækkefølgen af de fem grupper af behov i pyramiden er korrekt?
  2. Diskuter derefter resultatet af undersøgelsen i grupper og overvej følgende spørgsmål:
    • Bør sociale behov komme før tryghedsbehovene i pyramiden?
    • I Danmark og andre ilande er der forsvindende få, der ikke får deres fysiske behov opfyldt. Ville det for sådanne lande være mere rimeligt at vende pyramiden på hovedet som i figur A?

Opgave 2: Hvordan bruger man tabeller til formidling af data?

I denne opgave skal vi lege lidt med tabelopstilling. Vi tager udgangspunkt i en undersøgelse af rygevaner på X-købing Gymnasium, hvor eleverne er blevet stillet følgende spørgsmål: Har du på to eller flere dage i den sidste uge røget en cigaret? (Ja = ryger, Nej = ikke-ryger). I tabel A kan du se nogle af resultaterne af undersøgelsen.

Tabel A-1. Eleverne på X-købing Gymnasium fordelt på køn og rygere/ikke-rygere

Kap. 1

Drenge

Piger

Rygere

63

121

Ikke-rygere

269

361

I alt

332

482

swipe
  1. Hvor mange og hvilke variable kan du se i tabel A-1?
  2. Kan du finde et mønster i tabellen og derpå udlede en konklusion? Nej vel, dertil er tallene lidt for uoverskuelige. Men hvis man omregner til %-tal, bliver det meget lettere at finde et mønster, se tabel A i % (tabel A-2).

Tabel A-2. Eleverne på X-købing Gymnasium fordelt på køn og rygere/ikke-rygere. Procent

Kap. 1

Drenge

Piger

Rygere

19

25

Ikke-rygere

81

75

I alt

100

100

swipe
  1. Hvilket mønster finder du i tabel A-2? Og hvilken konklusion kan du udlede?
  2. De oplysninger, du har fået i tabel A-1, kan også formidles på en anden måde. Se tabel A-3.

Tabel A-3. Eleverne på X-købing Gymnasium fordelt på rygere/ikke-rygere og køn

Kap. 1

Rygere

Ikke-rygere

Drenge

63

269

Piger

121

361

I alt

184

630

swipe
  1. Hvilken forskel er der mellem tabel A-1 og tabel A-3? Hvilket motiv kan der være til at vælge den ene eller den anden af de to opstillinger af de samme oplysninger?
  2. Ligesom ovenfor bliver det meget lettere at finde et mønster og udlede en konklusion, hvis tabel A-3 omregnes til procenttal. Prøv at udregne procentandelene lodret i tabel A-3. Hvad kan du ud fra den nye tabel med procenttal udlede?
  3. I en del tabeller er der mere end to variable. I rygeundersøgelsen på X-købing Gymnasium spurgte man også til elevernes alder. I tabel B-1 kan du se resultaterne af undersøgelsen fordelt på køn, alder og ryger/ikke-ryger.

Tabel B-1. Eleverne på X-købing Gymnasium fordelt på køn, rygere/ikke-rygere og alder

Kap. 1

Drenge

Piger

Rygere

15-16 år

19

36

Mindst 17 år

44

85

Ikke-rygere

15-16 år

79

116

Mindst 17 år

190

245

I alt

332

482

swipe
  1. Her gælder det igen, at det bliver meget lettere at finde mønstre og udlede konklusioner, hvis man omregner tabel B-1 til procentandele. Det har vi hjulpet dig lidt med at gøre i tabel B-2. Du bedes selv udregne procentandelene for pigerne!

Tabel B-2. Eleverne på X-købing Gymnasium fordelt på køn, rygere/ikke-rygere og alder. Procent

Kap. 1

Drenge

Piger

Rygere

15-16 år

6

Mindst 17 år

13

Ikke-rygere

15-16 år

24

Mindst 17 år

57

I alt

100

swipe
  1. Hvilke mønstre kan du finde med hensyn til forskelle mellem drenge og piger samt mellem forskellige aldersgrupper med hensyn til rygning? Kan du lave en konklusion?
  2. Oplysningerne i tabel B kan opstilles i en række forskellige tabelformer. Hvis du fastholder formen i tabel B med 1 variabel i tabelhovedet og 2 variable i forspalten, så kan du ved at flytte rundt på de tre variable lave i alt 6 forskellige tabeller i absolutte tal. Forklar, hvordan vi når op på de 6 forskellige tabeller.
  3. Hvis du så yderligere får at vide, at man kan udforme tabellen, således at alle de tre variable står i tabellens hoved, eller at de alle tre står i tabellens forspalte, eller at der står to variable i tabelhovedet (og én i forspalten), eller at der står to variable i forspalten (og én i hovedet) – som i tabel B – så når vi op på i alt 24 forskellige tabeller med det samme tabelindhold, men hvor tallene selvfølgelig skifter pladser. Prøv at opstille mindst 8 forskellige varianter af tabel B.
  4. Lav selv en undersøgelse i klassen. Vælg de variable ud, som I finder mest interessante, og sæt dem ind i en tabel. Derefter kan I regne procenter ud, finde mønstre og udlede konklusioner, omforme tabellen osv.

Opgave 3: Hvordan bruger man kurvediagrammer til formidling af data?

I tabel C kan du se de tal, der har været grundlaget for at udforme figur 1.2 i grundbogen. I tabellen og i figur 1.2 bliver nøjagtigt de samme data formidlet på to forskellige måder.

Tabel C. Økonomisk vækst i Danmark og nabolandene i faste priser 2006-2019. Årlig stigning i %

Note: Tallene for 2018 og 2019 er IMF’s prognoser. Kilde: World Economic Outlook, IMF, 2020.

Kap. 1

06

07

08

09

10

11

12

DE

3,8

3,0

1,0

-5,7

4,2

3,9

0,4

UK

2,8

2,4

-0,3

-4,2

2,0

1,5

1,5

PL

6,2

7,0

4,3

2,8

3,6

5,0

1,6

SE

4,7

3,4

-0,5

-4,2

6,2

3,1

-0,6

NO

2,4

3,0

0,5

-1,7

0,7

1,0

2,7

DK

3,9

0,9

-0,5

-4,9

1,9

1,3

0,2

swipe
Kap. 1

13

14

15

16

17

18

19

DE

0,4

2,2

1,7

2,2

2,5

1,5

0,6

UK

2,1

2,6

2,4

1,9

1,9

1,3

1,4

PL

1,4

3,3

3,8

3,1

4,9

5,1

4,1

SE

1,1

2,7

4,4

2,4

2,4

2,2

1,2

NO

1,0

2,0

2,0

1,1

2,3

1,3

1,2

DK

0,9

1,6

2,3

3,2

2,0

2,4

2,4

swipe
  1. Sammenlign ovenstående tabel C med figur 1.2 i grundbogen. Hvilke fordele mener du, der er ved at omforme tabellen til et kurvediagram?
  2. Hvilke fordele er der på den anden side ved at formidle data i tabelform?
  3. Som omtalt i grundbogen er det nok lige i overkanten at medtage kurverne for 6 lande i ét diagram. Prøv at opstille et kurvediagram, hvori kun Polen og Danmark er medtaget. Lav enten diagrammet i hånden eller i Excel, hvis du har styr på det program. Brug de samme enheder på y-aksen som i grundbogen, altså en ændring på 2 % pr. centimeter. Hvad kan du udlede af kurverne for de to lande?
  4. Nu skal du prøve at lave om på enhederne på y-aksen. Lav først et diagram, hvor der er en ændring på 1 % pr. centimeter på y-aksen. Og lav dernæst et diagram, hvor der er en ændring på 5 % pr. centimeter.
  5. Hvilke indtryk af udviklingen i de to landes økonomiske vækst formidler hvert af de tre diagrammer? Du vil sikkert kunne konkludere, at det er muligt at manipulere med læserens/seerens indtryk af udviklingen ved at ændre på enhederne på y-aksen.
  6. Nu skal du så prøve på at ændre på x-aksens enheder. Brug gerne de samme to lande: Polen og Danmark, som tidligere i denne opgave. Men indsæt kun hvert andet år fra tabel C ovenfor i diagrammet, altså 2006, 2008, 2010, 2012, 2014, 2016 og 2018. Hvilket indtryk af udviklingen i de to landes økonomiske vækst har du nu formidlet i forhold til den viste udvikling i punkt 3) ovenfor?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)