Forlaget Columbus

Dänische Unternehmen in Deutschland

Formålet med Dänische Unternehmen in Deutschland er at skabe interesse for og formidle viden om det tyske marked, tysk kultur og tysk sprog til danske gymnasieelever samt at sætte fokus på danske virksomheders behov for medarbejdere, der kan tysk.

Via video-interviews med danske virksomheder Søstrene Grene, True Gum, Hvidbjerg Strand Feriecenter og Rackbuddy vil eleverne få en autentisk oplevelse af tysk og dansk erhvervsliv. I materialet, der tager afsæt i danske virksomheders behov for arbejdskraft, vil interviews med danske virksomheder tydeliggøre for eleverne, at tysk som tillægskompetence er relevant i deres kommende arbejdsliv. Det vil også blive klart for eleverne, hvilke kulturelle forskelle der er mellem Danmark og Tyskland og hvad de skal være opmærksomme på af interkulturelle kompetencer. Den visuelle form vil understøtte de sproglige færdigheder inden for mundtlighed og lyttefærdighed.

Projektet består af 20 video-interviews om tysk som kompetence hos danske virksomheder (Søstrene Grene, Hvidbjerg Strand Feriecenter, Rackbuddy og True Gum). Interviews er foretaget af Anne Lønberg Eskesen, tysklærer på IBC Kolding, med konkret viden om danske skoleelevers sproglige niveau og didaktiske behov.

Filmene fordeler sig under tre temaer:

I filmene, hvor der tales tysk kan eleverne slå danske undertekster til, hvis de har brug for det.

Forlaget Columbus i samarbejde med:

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)